Соня Рашкован про різницю між українським та американським підходами до навчання дітей
Мені 13 років, і я рік як живу з батьками в США і навчаюся в звичайній американській школі. За ці 12 місяців я побачила, чим відрізняється американський підхід до навчання від українського. І так, по пунктах:
1. Різноманітність – це не просто 56 національностей у школі, а розуміння та прийняття того, що діти та люди навколо різноманітні. В нашій школі цим дуже гордяться! У школі ти вчишся дивитися на людину як на особистість, а не звернути увагу на те, що вона виглядає по-іншому. Самовираження для американців дуже важливе.
2. Над самоідентифікацією потрібно працювати, а також розуміти її. Коли я долучилася до першого англійського уроку, я очікувала заучувания правил граматики або читання класичних романів, але яким було моє здивування, коли вчителька запитала, з чого складається наша особистість. Це була тема на цілу четверть, яка закінчилася твором на тему, що є найбільш унікальним в нашій особистості.
3. Соціальна активність важливіша, ніж ваші оцінки. З початкової школи діти навчаються працювати і допомагати своїй громаді. До закінчення 12 класу кожен повинен отримати 75 годин допомоги для громади. Навіть якщо всі оцінки відмінні, але немає 75 годин, учень не зможе поступити в коледж.
4. Лідером може бути кожен, просто комусь потрібна допомога в усвідомленні цього. На World Studies (симбіоз історії, географії, економіки та політології) ми постійно грали в командні ігри, і кожен раз учитель призначав різних дітей капітанами команд, пояснюючи, що він хоче дати всім можливість відчути себе впевнено в ролі лідера. До кінця року діти самі вже вибирали кожен раз нових людей в капітани.
5. Потрібно вчитися використовувати свої права. Кожен навчальний рік в школі проходить два види виборів: перші – в шкільну раду самоврядування, а другий – в самоврядування шкільного району. Перед початком голосування всім кажуть, що ми практикуємо в реалізації свого конституційного права обирати людей, які представляють нас, а також дуже багато раз повторюють, що кожен (не “всі”, а кожен) повинен брати участь в голосуванні, тому що думка кожного важлива!
6. Читати цікаво, просто потрібно знайти книги, які подобаються тобі. В українській школі я не дуже любила читати, а в американській почала читати постійно і з задоволенням. Насамперед в медіацентрі нової школи бібліотекар задала багато питань про те, що мені цікаво, а ще через 5 хвилин запропонувала книгу, яка мені сподобалася. Тепер кожен раз, коли я заходжу в бібліотеку, мене вже чекає книга, яка підходить саме мені. І так для кожного завзятого читача в шкільній бібліотеці.
7. Учням дають свободу вибору в усьому. Наприклад, мови у школі вчити не обов’язково, але при цьому учень може вибрати з японської, італійської, іспанської, французької, китайської та російської мови, а також вибрати свій темп навчання. Я вибрала вивчення французької за прискореною програмою.
8. Уміння / бажання задавати питання розвивається з дитинства. Воно полягає в тому, щоб поставити під сумнів те, що вже знаєш, а значить, подивитися на звичні речі під іншим кутом. Улюблена фраза вчителя мого брата: «Спасибі за гарне питання!” І кожне питання обов’язково заохочується.
9. Викладач не завжди правий, тому він завжди радий допомоги. Найбільш наочний приклад був на уроці Science, коли вчитель розповідав про динозаврів, але один з учнів оскаржив один з аспектів. Учитель пообіцяв перевірити інформацію, а на наступному уроці визнав свою помилку і похвалив учня за нестандартне мислення.
10. Просити допомоги не повинно бути страшно. Кожен день у нас є урок-ТAG, який триває 30 хвилин, і учні можуть піти на консультацію до будь-якого вчителя. І кожен дуже радий допомогти. Я часто зверталася за допомогою до викладачки алгебри і жодного разу вона не відмовила в допомозі мені або іншим учнями, котрі приходили щодня до неї на TAG.
11. Всі знання можна застосувати на практиці: і знання про будову людського тіла, тому що тоді ми можемо вибирати оптимальні продукти для себе, а з допомогою показникової функції можна порахувати, як швидко інопланетяни зможуть захопити Марс, ну або, наприклад, всі файли втечуть через вірус на комп’ютері і т.д. Будь-яку тему показують на практиці, і вже немає відмовок: «Це ніколи мені не знадобиться в житті!»
12. На англійський перейти не складно, а страшно. Найчастіше задають питання: чи складно було вчити всі предмети англійською? Я вчилася в Києві в спеціалізованій школі з поглибленим вивченням англійської, тому я йшла в американську школу з упевненістю в своїй англійській, але все виявилося не так легко, як я думала. Найголовніше – це не відмовчуватися, поки ви не заговорите правильно, тому що граматика прийде з часом, а свободу в спілкуванні отримати складніше.
13. США – це не тільки Нью-Йорк і Лос-Анджелес. За рік ми багато подорожували, і кожен раз я дивувалася унікальності природи різних штатів: гори, океани, ліси, пустелі… Ми намагаємося їздити туди, де можна здивуватися природі, а не просто «поставити галочку», що побували в найпопулярніших туристичних місцях.
Джерело