В уряді Володимира Гройсмана знайшли два нові варіанти зміни постанови №187 по одному з яких ціна газу для населення не підвищиться, а по іншому – може навіть знизитися. Українським Новинам вдалося дізнатися зміст цих змін. Ініціативи передбачають при визначенні ціни імпортного паритету поділ газу на імпортний газ і газ власного видобутку. Ціна імпортного газу буде визначатися за вартістю на німецькому хабі з урахуванням вартості транспортування і входу в ГТС України (Hub +). Для визначення ціни газу українського видобутку розглядається два варіанти – “умовний експорт” (Hub-) і “чистий Hub”. При першому варіанті ціна газу може знизитися на 17%, при другому – залишитися незмінною. МВФ поки не в курсі про деталі усіх урядових розробок.
Повідомляє bn24.biz.ua
Уже майже два місяці в уряді думають над тим, як уникнути підвищення ціни на газ для населення з жовтня поточного року. Ціна газу з нового опалювального сезону повинна вирости, якщо уряд виконає свою ж постанову №187
Згідно з цим документом, ціна імпортного газу зміниться більш ніж на 10% в ту або іншу сторону в порівнянні з раніше встановленої ціною на опалювальний період 2018-2019 років (4942 грн за 1 тис. М куб), то вартість газу доведеться відповідно змінити – підвищити або знизити.
На сьогоднішній день ситуація склалася таким чином, що виходячи з правил розрахунку, встановлених постановою, ціна імпортного газу збільшилася. За даними Міненерго – на 17,6%. Таким чином, ціна газу для населення з жовтня має також підвищитися на 17,6% – з 4942 грн до 5815 грн. З урахуванням вартості доставки і розподілу ціна газу складе 8032 грн проти 6957 грн. За розрахунками НАК “Нафтогаз України”, зробленим ще в квітні і внесеним в проект фінплану компанії, на поточний рік зростання могло бути і 19%.
Звичайно ж, підвищення тарифів на газ для уряду на сьогоднішній день вкрай небажано. Подорожчання газу практично змаже позитивний ефект від підвищення пенсій, яке очікується з жовтня після прийняття підготовленої Кабінетом міністрів пенсійної реформи. Прем’єр-міністр Володимир Гройсман вже неодноразово заявляв, що жодного підвищення ціни газу не буде, а джерела Українських новин в уряді уточнили, що це політичне і абсолютно категоричне рішення прем’єра. Остання заява з цього приводу прем’єр в Миколаєві.
“Хотів би відразу зазначити, що уряд не підтримує будь-яких підвищень ціни на газ”, – сказав Гройсман.
На те, що ціна газу в майбутньому опалювальному сезоні може змінитися, в уряді звернули серйозну увагу, за інформацією агентства, лише в кінці червня, коли фінплан НАК був на останній стадії розгляду перед затвердженням Кабміну. У спішному порядку профільні чиновники почали вивчати ситуацію. Коли необхідність підвищення ціни газу підтвердилася – почали пошук шляху, щоб уникнути такого розвитку подій.
Перша ідея – внести коригування до постанови №187 і змінити систему розрахунку ціни імпортного газу (імпортного паритету), яка і порівнюється з уже діючої.
У липні було підготовлено зміни, за якими для визначення ціни імпортного газу для порівняння з діючою, замість ціни за останні 12 місяців брати за основу два літніх періоду, коли проводяться основні закупівлі газу і ціни на нього були мінімальні: При такому підрахунку нова ціна імпортного газу виходить вище діючої лише на 5,6%, що менше 10% і це не дає підстав для зміни ціни газу для населення. Однак Міжнародний валютний фонд, з яким уряд почав обговорювати цю ініціативу вже після її підготовки, не погодився з пропозицією, навіть незважаючи на те, що підвищення ціни газу збільшить бюджетні витрати на субсидії на 11-14 млрд грн.
Офіційних заяв кредитор з цього приводу не робив, однак неофіційно українським ЗМІ все-таки вдалося отримати коментар.
“МВФ очікує від української влади виконання постанови уряду №187 в тому вигляді, в якому воно було прийнято урядом, – заявило джерело видання Insider в штаб-квартирі МВФ в кінці липня. Пізніше Українським Новинам вдалося підтвердити це не тільки в МВФ, але і в уряді.
Така позиція МВФ цілком зрозуміла, оскільки система розрахунку імпортної ціни за період в 12 місяців була прописана в “маяку” (умова, обов’язкове для виконання) при перегляді програми ще в минулому році. Як сказали агентству джерела знакові з ситуацією, МВФ просто не може погодитися на скасування умови, що раніше вже було погоджено і виконано.
Енергетичний блок уряду в кінці липня почав шукати інші можливості, щоб не допустити подорожчання газу. По суті, наводка на ці нові рішення міститься в самому коментарі МВФ. У заяві представника фонду робиться акцент на початковій редакції постанови №187 У ній дійсно йдеться про 12 місяців для розрахунку ціни, однак сама формула розрахунку з’явилася пізніше – вже в кінці квітня в новій редакції документа. Саме цю формулу в уряді і планують змінити. Як вона буде виглядати в новому вигляді – поки невідомо. Однак можна припустити що зміняться параметри, які враховують вартість транспортування газу і тарифу входу і виходу в / з ГТС України.
Концентратор +, концентратор і концентратор
Після того, як МВФ відкинув перший варіант зміни постанови №187, уряд знайшов два нових. За інформацією джерел агентства знайомих з ходом розвитку подій, в Міненерго вже не проти залишити термін у 12 місяців для розрахунку ціни імпортного паритету, але пропонують змінити формулу розрахунку. В затвердженою формулою для розрахунку ціни береться загальний обсяг газу в рамках спецобязательств НАК щодо забезпечення населення і підприємств теплокомуненерго (ТКЕ) – 17,6 млрд куб м незалежно, імпортний він або власного видобутку.
Ініціатива української сторони полягає в тому, щоб розділити загальний обсяг газу на 3,7 млрд куб імпорту і 13,9 млрд куб м – власного видобутку.
По імпорту практично ніяких змін немає – ціна 3,7 млрд куб. м буде визначатися як і раніше – ціна на німецькому хабі, плюс транспортування до кордону з Україною і тариф на вхід в ГТС України. А ось визначення ціни газу власного видобутку в прив’язці до імпортної буде змінена.
Нові пропозиції:
Hub + і Hub-
Hub + так можна назвати варіант підрахунку ціни імпортного газу. Ціна на німецькому хабі становить $ 188,2 за 1 тис. Куб, вартість транспортування – $ 18,05 за 1 тис. Куб м. Тариф на вхід в точці Ужгород – $ 12,47. У підсумку – $ 188,2 + ($ 18,05 + $ 12,47) = $ 218,7 x 26,55 (курс на 1 травня за постановою №187) = 5806 грн за 1 тис. Куб. м газу. Вартість 3,7 млрд куб. м газу відповідно – 21,48 млрд грн.
Hub- такий принцип застосовується до розрахунку ціни газу власного видобутку якби він умовно міг експортуватися і продаватися на німецькому хабі за тією ж ціною. У цьому випадку ціна $ 188,2 формується з вартості безпосередньо газу + транспортування від кордону України до хаба + тариф на вихід газу з України до Європи в точці “Ужгород”.
Вартість транспортування залишається незмінною – $ 18,05 за 1 тис. Куб. м, тариф на вихід з ГТС – $ 32,8 за 1 тис. куб. м. Отже, всередині України ціна цього газу буде становити $ 188,2 – ($ 18,5 + $ 32,8) = $ 137 x 26,55 = 3637 грн за 1 тис. куб. м. Вартість 13,9 млрд куб. м газу власного видобутку відповідно – 50,55 млрд грн.
У підсумку, вартість 1 тис.куб. м газу із загального обсягу в 17,6 млрд куб. м становить (21,48 млрд + 50,55 млрд) ÷ 17,6 млрд куб. м = 4092 грн. Ця ціна майже на 17% нижче діючої (4942). Отже, згідно з постановою №187 з даного варіанту ціна газу для населення і ТКЕ повинна бути знижена до 4092 грн за 1 тис. Куб. м.
Варіанти концентратора та концентратора
При такому варіанті ціна імпортного газу залишається без зміни – 3,7 млрд куб. м газу коштують 21,48 млрд грн.
Ціну газу власного видобутку пропонується розраховувати як ціну за хабу – $ 188,2 за 1 тис. Куб. м без урахування транспортування і тарифів на вхід або вихід, оскільки реально він не проходить ці процедури.
У підсумку, 13,9 тис. Куб м газу будуть коштувати виходячи з курсу 26,55 – 68,76 млрд грн. В результаті вартість 1 тис. Куб м газу загального обсягу в 17,6 млрд куб м складе 5127 грн., Що на 3,7% вище за діючу ціну. Отже, це не вимагає підвищення ціни газу.
За інформацією Українських Новин з вмістом цих двох варіантів МВФ поки не ознайомлений. В уряді все-таки не втрачають надії на те, що буде схвалено початкові пропозиції щодо зміни періоду для розрахунку ціни. Аргументація необхідності такого кроку викладена в листі МВФ віце-прем’єра Кістіона. Разом з тим, за попередньою інформацією, проект одного з варіантів змін до постанови №187 планувалося винести на розгляд на двох останніх засіданнях уряду, проте цього так і не відбулося. У МВФ до кінця серпня триватиме відпускний період, і очікувати оперативної реакції на пропозиції України підстав немає. З огляду на категоричність заяв прем’єр-міністра, справедливо припустити, що рішення змінити постанову №187 може бути прийнято і без урахування позиції МВФ,